Převodovky Peugeot/Citroen/Renault/JATCO, příčiny nefunkčnosti a jejich opravy

DP0/AL-4 – čtyřstupňová automatická převodovka, montuje se do nízkorozpočtových vozů produkce Peugeot/Citroen a Renault s maličkým zdvihovým objemem motoru (do dvou litrů včetně).

Základní příčinou poruchy tohoto typu převodu bývají dva solenoidy hydrodynamického měniče.
Je důležité vyměnit je okamžitě při vzniku chyby, aby nevznikal v převodovce nedostatečný tlak oleje.
Tlak je ustavičně monitorován elektronickou řídící jednotkou, pokud úbytek tlaku v převodovce klesne pod přípustnou hodnotu, program pro měření času a tlaku zaznamená příslušnou chybu.
Chyba uvedeného charakteru může vzniknout taktéž opotřebováváním mechanických části převodovky nebo hydrodynamického měniče, ale v 90 % případů vzniká v důsledku poruchy solenoidů (pokud se nevyskytují ještě jiné příčiny).
Ve snaze snížit obrovský počet stížností zákazníků na poruchovost převodovky ještě v trvání záruční lhůty, výrobce těchto automobilů navýšil hodnotu přípustné tolerance v programu, který kontroluje čas a tlak a obměnil konstrukci solenoidů z toho důvodu, aby již prodané automobily do konce záruční lhůty nějak dojezdily.
Převodovka je konstruována co možná nejvíc jednoduše a nízkorozpočtově – dva brzdové pásy, hliníková pouzdra, pryžové písty.
Z hlediska výrobních nákladů snad nejlevnější čtyřstupňová převodovka na světě.

K obtížným poruchám tohoto typu převodu patří zvětšení axiální vůle mezi hnacím hřídelem a zadním krytem.
Volním okem tento stav nelze rozeznat, porucha se projevuje na zahřáté převodovce ve formě trhnutí při následném rozjezdu z místa po odstavení automobilu, rychlostní stupeň se řadí jakoby jen po stlačení pedálu plynu.
Porucha se odstraňuje buď výměnou hnacího hřídele a zadního krytu anebo jednoduše instalací dodatečného kluzného kroužku nezbytné tloušťky pod podpěrné ložisko hnacího hřídele.

Pokud to převodovka zabalila dočista, což se stává celkem často, protože na těchto vozidlech jezdí v podstatě lidé, kteří se nevyznají v technice, a kteří jezdí do posledního momentu, dokud převodovka nevstane; následná oprava je ve srovnání se zbytkovou hodnotou vozidla velmi drahá – od 40 000 Kč a více.

Povýšením ekologické třídy vozů vybavených tímto typem převodu do norem Euro 4 a výše výrobci automobilů začali používat výměník tepla s elektronicky řízeným termostatem, což ještě umocnilo problém s přehříváním dané převodovky a navýšilo počet poruch, které v důsledku toho vznikají.

JATCO JF404E – čtyřstupňová automatické převodovka, montuje se do automobilů VW Polo a do jejich modifikací z roku výroby 2000 (klasifikace po VAG 001).
Velmi jednoduchý a velmi spolehlivý typ převodu, obvykle se porouchá hydrodynamický měnič, což se projevuje úderem při zastavení se vozidla zahřátého na pracovní teplotu, anebo začíná prokluzovat čtvrtý rychlostní stupeň.
Pomůže jen výměna hydrodynamického měniče.

Zdá se, že modifikaci tohoto typu převodu JF414E se ruský AVTOVAZ chystá instalovat do svých nových modelů.

JATCO JF506E – pětistupňová automatická převodovka, montuje se do automobilů VW Golf, Bora, Sharan, Audi A3 a do jejich modifikací z roku výroby 2000 (klasifikace po VAG 09A pro VW Sharan – 09B), a taktéž do Land Rover Freelander 1, Jaguar X-Type a Mazdy MPV (pochází z tohoto automobilu).
Obvyklou poruchou tohoto typu převodu bývá objevení se mikrotrhlin v hliníkovém pístu spojky K2/K3 (začínají prokluzovat rychlostní stupně od čtvrtého do pátého), opotřebování pístních kroužků podpěrného pouzdra ložiska skříně spojky K1 (málokdy se tato závada projeví při jízdě automobilu, vzniká celkový úbytek tlaku oleje v převodovce, až se nakonec převodovka porouchá).
Tento typ převodu má velmi složitý a problematický hydrodynamický měnič, poruchy bývají od obvyklého selhání regulátoru hlavního tlaku (projevuje se velmi tuhým řazením rychlostních stupňů) až po velmi pevné zasekávání se ventilů hydrodynamického měniče.
Poruchu regulátoru hlavního tlaku je elektronická řídící jednotka schopna rozpoznat a evidovat chybu, když k tomu dojde, převodovka přejde do polo-nouzového režimu, všechny rychlostní stupně se budou řadit, ale velmi těžko a budou doprovázené údery.
Při zaseknutí ventilů v hydraulickém bloku napevno se ho v 90 % případů nepodaří oživit, stroj pojede, ale řazení rychlostních stupňů se stává nepohodlným.
Záludnost daného typu převodu spočívá ještě v tom, že tři indukční snímače otáček jsou umístěny vevnitř převodovky a jejich výměna není možná bez sundání a rozebrání převodovky, a k jejich selhání dochází celkem často.

Na tomto typu převodu vzniká zajímavá porucha v souvislosti s hydrodynamickým měničem, nazval bych ji obrácená – pokud ještě automobil není zahřátý na provozní teplotu, automatická převodovka jezdí na druhém rychlostním stupni, ovšem počítač se domnívá, že automatická převodovka normálně řadí rychlostní stupně, tj.
v elektronickém mozku převodu probíhá řazení rychlostních stupňů 1, 2, 3, 4, 5; avšak automobil jezdí na druhém rychlostním stupni – chyby neexistují.
Je potřeba automobil zahřát na provozní teplotu a vypnout/zapnout zapalování a velké dílo se podařilo, najednou všechno funguje tak, jak má (všechny rychlostní stupně se řadí).
V tomto případě pomůže jen výměna hydrodynamického měniče.
Ještě se vyskytuje jeden banální elektrický problém – pokud je pravidelně zaznamenávána chyba napájecího zdroje kteréhokoliv solenoidu, zkontrolujte místa připojení motoru a akumulátoru na levé straně nosníku, problém je obvykle tam.

V souvislosti se stárnutím vozového parku automobilů s daným typem automatické převodovky a v souvislosti se vznikem údržby v garážových servisech největším hitem se v poslední době stala následující závada – ztráta zpětného chodu po pokusu zkontrolovat úroveň oleje v automatické převodovce anebo vyměnit nemrznoucí směs pro chlazení motorů.
Vysvětlení je velmi jednoduché – za zadní části převodovky se nachází šroub tyče držící brzdový pás zpětného chodu, jenž mnozí garážoví údržbáři považují za odkapávač nemrznoucí směsi anebo měřící otvor pro kontrolu hladiny oleje v automatické převodovce.
Když se tento šroub odšroubuje, všechno i brzdový pás spadne ze svého místa, a aby se obnovila práce zpětného chodu, je nutné sundat a rozebrat převodovku.

Ostatní články

Zajímavosti

Koncern ZF je největším výrobcem automatických převodovek na světě.
Mercedes-Benz je nejstarším výrobcem automatických převodovek na světě.
Společnost AISIN je projektantem automatických převodovek pro hybrid Toyota Prius.
Mladá japonská společnost DYNAX za 10 let dosáhla uznání.